Ознаке

,

Мехмед II Освајач

Шта су Османлије обећале босанским сељацима: писмо краља Стјепана Томашевића (1461-1463) папи Пију II

Турци су изградили више утврђења у мојој краљевини и веома су уљудни према народу са села. Обећавају слободу сваком сељаку који прими ислам. A прост сељачки ум не може да прозре такво лукавство и верује да ће та слобода трајати довека.

Андрић, стр. 15

Јоасаф, православни епископ видински, о присилном и добровољном примању ислама (XV век)

О срамоте! Многи су прешли срамној вери Мохамедовој: неки из страха, неки смекшани ласкањем или придобијени материјалном коришћу, а неки, опет, пређоше непријатељу од лудости, опчињени његовом образованошћу и оштроумношћу.

Булгарска, стр. 206

Како је један кадија забележио случај дечака без оца који прима ислам (1636)

Зимија Тотодори, дечак од десет година из села Орта Кој у срезу Левкоше рече: Сад сам оставио за собом лажну веру а почашћен сам исламом. И узе име Мустафа.

Jennings1993, стр. 139

Молба једног младића да пређе у ислам (1712)

Твоја висости, мој велики и милостиви царе, здрав био!

Ја, твој роб, сиромашан сам човек из околине Рушчука. У свом родном месту осетих жељу да постанем муслиман, и зато се теби обраћам. Молим те за част да у твом присуству примим исламску веру. Буди тако добар и дај ми преобуку и нешто од чега ћу живети. Понизно те молим за такву заповест. Заповест је у моћи твоје висости, мој светли царе. Твој роб Абдулах

Osmanski, стр. 160

*Наведи шта су могли бити мотиви за примање ислама у Османском царству? Какве је последице ширење Османског царства имало по етничку и верску структуру југоисточне Европе?

