Ознаке

,

Први ФЕСТ, под под насловом „Храбри нови свет“, отворен је 9. јануара 1971. у Дому Синдиката, пројекцијом филма „Меш“ Роберта Алтмана. Замишљен као годишњи пресек најбољих филмова сезоне, београдски Међународни филмски фестивал ФЕСТ израстао је у једну од најзначајнијих филмских смотри и постао један од главних догађаја у културном животу Београда, уз кога су одрасле многе младе генерације.

plakat_2015

Погледајте неке од филмова вредних пажње на овогодишњем 43. ФЕСТ-у…

’71“ (’71“)

71Година је 1971. Сукоб у Северној Ирској прераста у грађански рат. Младог енглеског регрута Гарија одводе у акцију у Белфаст. Ситуација у граду је збуњујујаћ и пуна изазова – чак и за искусне војне заповеднике. Град је подељен на „одане“ протестантске и непријатељски расположене католичке области. Обе стране имају паравојне јединице, а поврх свега радикалне уличне банде и тајни агенти са свих страна покушавају да спроведу своје интересе. Током патроле, војници улазе у сукоб и један од њих губи оружје. Гари и његов саборац прате лопова који нестаје у гомили. Изненада Гари мора да се сам побрине за себе усред непријатељске територије. Његов повратак у базу те ноћи претвара се у одисеју препуну неизвесности, страха и очаја.

Држава: УК, 2014; Трајање: 99′; Режија: Јан Деманж;  Сценарио: Грегори Берк; Улоге:Џек О’Конел, Сем Рајд, Шон Харис

БАТАЉОН (THE BATTALION)

battalion_poppy_kozhevnikova_city_1200x1800mm_2Пролеће 1917. Фебруарска револуција је изменила живот Русије и ток Првог светског рата. Цар се већ одрекао престола. У рововима код Сморгоња, где су борбе с Немцима трајале скоро годину дана, бољшевици воде своју пропаганду и позивају на мир с непријатељем. Руски официри нису могли ништа да одлуче без одобрења такозваних војничких комитета. Војска само што се није распала. По наредби привремене владе, а да би се подигао борбени морал, формиран је женски „батаљон смрти“ под командом Марије Бочкарове, одликоване Георгијевским орденом. У редовима „ударног батаљона“ биле су пре свега жене које су служиле војску на линији фронта (у руској царској војсци је био одређен број жена које су заузимале високе положаје, а међу њима су били и витезови Св. Ђорђа), али и жене из грађанских породица, племкиње, ученице, учитељице, раднице. Већину су чиниле жене и козаци. У батаљону Бочкарове биле су представнице знаменитих руских племићких породица, али и простих сељанки и служавки. На пример, ађутант Бочкарове је била Марија Скридлова – кћи адмирала Н. И. Скридлова. Добровољке су по националности биле углавном Рускиње, а било је и других националности – Естонки, Латвијки, Јеврејки, Енглескиња. Крајем јуна женски „батаљон смрти“ од 200 војника стигао је под Сморгоњ (сада у Белорусији), а недељу дана касније се придружио у борби. Батаљон је неколико пута кретао у контранапад. Одред под командом потпоручнице Бочкарове држао се херојски у борби, све време у првим редовима, раме уз раме с другим војницима. Доносиле су муницију, преносиле тајне, а неке ишле и у извидницу; својом службом, „батаљон смрти“ је био пример храбрости, чврстине и смирености, дизао је морал војника и доказао да је свака од тих жена заслужила да носи звање борца Руске армије.

Држава: Русија, 2015; Трајање:120’; Режија: Дмитриј Месхијев;  Сценарио: Иља Авраменко; Улоге: Марат Башаров, Марија Кожевникова, Ирина Рахманова, Марија Аронова, Алексеј Дмитријев, Дмитриј Шевченко, Владимир Зајцев

БРАНИО САМ МЛАДУ БОСНУ (THE MAN WHO DEFENDED GAVRILO PRINCIP)

bmb1_1412521730_670x028. јун 1914. Гаврило Принцип и другови, младићи који снивају о слободи, извршиће атентат на престолонаследника Аустроугарске Монархије која је окупирала њихову земљу. На суђењу које следи, у најважнијем судском процесу XX века, браниће их млади правник Рудолф Цистлер. Кад упозна заносе и идеале својих брањеника, наћи ће се у вртлогу емотивне драме, спреман на највећи ризик. Ово је његова прича…

Држава: Србија, 2014; Трајање: 167′; Режија: Срђан Кољевић; Сценарио: Срђан Кољевић; Улоге: Никола Ракочевић, Вук Костић, Небојша Глоговац, Ваја Дујовић, Драган Петровић

ЧОВЕК ПТИЦА (BIRDMAN)

birdman_posterЧовек птица прати чувеног глумца који се бори да поврати контролу над својим животом и каријером после тумачења улоге легендарног суперјунака. Риган Томпсон почиње да ради на бродвејској адаптацији комада Рејмонда Карвера О чему говоримо кад говоримо о љубави, за коју је он написао сценарио у жељи да свом лику да више простора у првом плану. Нада се да ће му комад помоћи да поврати поштовање које је изгубио кад се „продао“ за улогу Човека птице, коју су други нападали као потпуно узалудну. Несрећни случај даје Ригану прилику да слабог глумца замени много бољим, па он мора да научи да дели први план и да се бори са изазовима његове уметничке визије. Као додатни конфликт ту је и непрекидна битка с великим егом и његов лош однос са ћерком зависном од дроге, истовремено и асистенткињом, Сем, која га стално подсећа колико је неважан. Филм пружа илузију да је снимљен из једног кадра, дајући могућност глумцу да контролише покрет и темпо филма.

Држава: САД, 2014; Трајање: 119′; Режија: Алехандро Гонзалес Ињариту; Сценарио: Алехандро Гонзалес Ињариту, Николас Ђакобоне; Улоге: Мајкл Китон, Зак Галифијанакис, Едвард Нортон

ИСЦЕЉЕЊЕ (THE HEALING)

iscekjenjeФилмска прича о драми после драме и о рату који у људима бесни и након рата. Главни јунак, православни монах, наћи ће се на путу унутрашњег исцељења, на начин о којем није ни сањао. Филм прати пут духовног уздизања, метафорично присутан већ у првим кадровима јунаковог хода до усамљене испоснице. У лајтмотивским сценама заливања сувог мртвог дрвета, присутним кроз цео филм, слика се апсурд монахове вере. Филм поставља питање граница љубави, дато у Христовој заповести „Љуби непријатеља свога“, тематизујући проблем опроштаја као услов за живот у љубави и победу над смрћу и бесмислом. Трајна обогаљеност свих јунака, изашлих из ратног пакла, призива опроштај као једино средство коначног исцељења.

Држава: Србија, 2014; Трајање: 90’; Режија: Иван Јовић; Сценарио: Моња Јовић; Улоге:Јово Максић, Радован Миљанић, Немања Јеремић

НИЧИЈЕ ДЕТЕ (NO ONE`S CHILD)

nicije_deteУ пролеће 1988. дивљи дечак је пронађен међу вуковима у босанским планинама. Насумично га називају Харис и шаљу у сиротиште у Београд, где о њему брине старатељ Илке. Зближава се са другим дечаком Жиком и полако показује знаке напретка. Године 1992, након што је постао прилично социјализован младић, локалне власти га шаљу назад у ратом захваћену Босну. Радња филма Ничије дете заснована је на истинитој причи.

Држава: Србија 2014; Трајање: 97′; Режија: Вук Ршумовић; Сценарио: Вук Ршумовић; Улоге: Денис Мурић, Павле Чемерикић, Исидора Јанковић, Милош Тимотијевић, Тихомир Станић, Борка Томовић, Горан Шушљик, Зинаида Дедакин, Бранка Шелић, Михаило Лаптошевић, Драгиња Вогањац, Марија Опсеница, Љуба, Бора Ненић

Извор: fest.rs